onsdag 27 mars 2013

Öppet brev till oss svenskar på våra höga hästar

Fullt förståelig reaktion?

Jag läser i dagens tidning att ungdomar har satt eld på bilar- och containrar i Tensta utanför Stockholm inatt. Igen. Det är inte första gången det händer. Och det lär inte vara för sista gången heller. För det verkar vara sådant som händer där borta. I Tensta.

Helt fräckt så misstänker jag att ungdomarna i fråga är av invandrarbakgrund. Att de- eller deras föräldrar kommit till Sverige som flyktingar någon gång de senaste tio-femton-tjugo åren. Och innan någon kallar mig för rasist så vill jag tillägga att jag inte tror att ungdomarnas etnicitet har något med bilbrännandet att göra. Men jag har väldigt svårt att tro att det var ett gäng blonda och blåögda ungdomar från Djursholm som tuttade eld på bilarna i Tensta.

Men. Innebär det inte att jag är rasist? Jag säger ju klart och tydligt att jag tror att det var invandrare som låg bakom. Inte Billström-blonda- och Billström-blåögda svenskar. Utan invandrare.

Jo det säger jag, och det säger jag av en god anledning. Ungdomarna på Djursholm har ingen anledning att sätta eld på bilar. Frågar du dem vad de ska bli när de blir stora så varierar förmodligen svaren från bankdirektör till företagsledare och entreprenör. Ställer du samma fråga till en kille med invandrarbakgrund i Tensta får du förmodligen ett helt annat svar. Fan vet jag eller Ingenting, det är kört för mig. Lever man med den framtidsvisionen förstår jag om man sätter eld på både det ena- och det andra. Jag säger inte att jag uppmuntrar brännandet av bilar. Helvete heller. Men jag kan förstå det.

Och det är därför jag vänder blicket om alla oss svenskar. Mot alla oss som sitter på våra höga hästar och njuter av vår egen förträfflighet. Mot alla oss som stoltserar med att vi har ett av världens mest generösa flyktingmottagande. Mot alla oss som njuter av hur bra människor vi är som hjälper flyktingar till ett bättre liv. Vi borde skämmas.

Vi borde skämmas, för vi hjälper faktiskt inte någon alls. Vi har kanske världens mest generösa flyktingpolitik. Men vi har också världens sämsta integrationspolitik. Det innebär att allt vi hjälper flyktingar till är utanförskap. Och arbetslöshet. Och bidragsberoende. Och möjligheten att elda bilar i Tensta.

Så vad är problemet?
Som jag ser det är vårat problem att vi är alldeles för ensidiga i vårat flyktingmottagande. Vi är fantastiskt duktiga på att berätta vilka rättigheter och förmåner den som kommer till Sverige har. Men vi skäms för att ens antyda att vi förväntar oss någon form av ansvarstagande eller arbete i utbyte. Det är som att vi skäms för att säga ställa några som helst krav på motprestationer.

Jag har svårt att förstå det. När det gäller våra barn är det en självklarhet - bäddar du sängen så får du lördagsgodis. När det gäller våra arbetsplatser är det en självklarhet - om du gör ditt jobb så får du lön. När det gäller våra skolor är det en självklarhet - pluggar du så får du betyg. Hela samhället bygger ju på den väldig enkla ekvationen: På ena sidan friheter- och rättigheter, på andra sidan skyldigheter- och förpliktelser. Du har rätt till fri vård- och omsorg eftersom du betalar skatt. Du har rätt till fri skola eftersom det leder till arbete, så att du kan betala skatt. Och så vidare. Alla vi svenskar vet att det är så samhället fungerar. Att fri- och rättigheterna kommer till priset av vårat arbete. Så varför är vi så rädda för att lära ut det synsättet till människor från andra kulturer? Att förstå hur det västerländska samhället fungerar är inte lätt. Det är knappt att jag förstår hur arbete leder till skatter, skatter till välfärd, välfärd till arbete, osv. Hur ska då en invandrarkille som leker med tändstickorna i Tensta då förstå det? Hur man får en del av kakan?

Den enda lösningen som jag kan se är ett mer ansvarsfullt flyktingmottagande. Ett flyktingmottande där vi redan från dag ett är tydligt både vilka rättigheter man får i Sverige, men också vilka skyldigheter man har. Det är i min mening det enda humana sättet att ta emot någon.

Hur då?
Jag tror på en ettårig utbildning på mer- eller mindre heltid. Där man lär sig svenska, och samhällskunskap - såhär söker du jobb, såhär funkar samhället, det här förväntas av dig. Det här kan du förvänta dig av samhället. Och sedan kan det leda vidare till lärlingsutbildningar för dem som inte har någon yrkesutbildning, och kompletterande studier för dem som redan har ett yrke. En utbildning som leder till integration. Inte utanförskap. En tydlighet om att såhär gör du för att få samma förutsättningar som alla oss andra. Såhär blir du en av oss. 

Men det är bara vad jag tycker. Kanske är viktigare att ha världens generösaste flyktingpolitik än att faktiskt ta hand om dem som kommer hit. För det ser ju bra ut på pappret. Och vad gör det om det brinner lite i Tensta, vi bor ju ändå inte där.

...

Jag vet att jag kommer få kritik för några saker, så jag svarar på dem direkt.
- Är man sjuk- eller gammal kanske man inte klarar av en sådan utbildning? Ska man inte få komma till Sverige då?
Självklart ska även gamla- eller sjuka kunna söka sig till Sverige som flyktingar. Men den generella regeln bör vara att alla ska bidra på något sätt. Vissa mer. Andra mindre, efter sin förmåga.

- "Såhär blir du en av oss"? Vad säger att en invandrare vill bli det?
Det beror på vad man menar med "en av oss". Vi svenskar har en kultur av att tycka det är ganska fult att vara svensk. Men ser man på ett annat land som t.ex. USA så är ju alla - oavsett etnicitet och ursprung - överens om en sak. Att det är amerikaner. Och att det är någonting bra. Jag menar att vi borde eftersträva samma sak här i Sverige. En svenk version av den amerikanska drömmen. Att vara "en av oss" ska inte betyda blond och blåögd. Det ska betyda att man är glad att vara svensk medborgare, med alla grymma fördelar det ger. Eller åtminstone borde ge.

- Hur ska det kunna finnas lärlingsutbildningar och jobb åt alla?
Det gör det kanske inte. Kanske att vi bör se över hur många flyktingar vi klarar av att ge ett värdigt mottagande innan vi släpper in alla? Jag säger inte stoppa invandringen, men jag säger heller inte fri invandring. Men jag tycker att fokus bör ligga på att kunna ge dem som kommer ett värdig mottagande. Inte att ta emot för många, och sedan parkera dem ute i miljonprograms-områden.

- Du är ta mig fan rasist.
Läs vad jag har skrivit en gång till. Om du fortfarande tycker att jag är rasist så kommentera gärna nedan, så att jag får möjligheten att svara dig.